Κυριακή 27 Δεκεμβρίου 2015

Αιτωλοακαρνανία: Με προβληματικά μεγάλα έργα υποδομής φεύγει το 2015


Χωρίς ιδιαίτερη πρόοδο κλείνει το 2015 για τα μεγάλα έργα υποδομής που αφορούν την Αιτωλοακαρνανία και τον δήμο Αγρινίου. Αγρίνιο-Αϊ Βλάσης , Άκτιο- Αμβρακία , έχουν μείνει στα ίδια, στάσιμα, επίπεδα, με τα εμπόδια να εντοπίζονται σε απαλλοτριώσεις και συμπληρωματικές μελέτες αντίστοιχα. Το έργο που προχωρά αργά αλλά σταθερά, είναι το Πλατυγιάλι- Άγιος Δημήτριος, όμως κι εκεί δεν λείπουν τα προβλήματα…

Το «ξεκλείδωμα» της χρηματοδότησης για την Ιόνια Οδό, δίνει άλλη πνοή στο έργο, που προχωρά ιδιαίτερα ικανοποιητικά.

Ιόνια Οδός

Πιο συγκεκριμένα, για το κομμάτι Αντίρριο-Ιωάννινα της Ιόνιας Οδού δίνονται 38 εκατ. φέτος και 92 εκατ. του χρόνου.Με αυτή την πληρωμή έχει αποκατασταθεί πλήρως η χρηματοδοτική ροή και το Υπουργείο προσδοκά την εντατικότερη πρόοδο των εργασιών προκειμένου οι ασφυκτικοί χρόνοι να πιαστούν.
Μάλιστα τμήματα του αυτοκινητόδρομου είναι ασφαλτοστρωμένα και αρκετοί ντόπιοι ήδη τα χρησιμοποιούν , παρότι τυπικά δεν έχουν παραδοθεί.

Παράλληλα τα έργα προχωρούν με σταθερούς ρυθμούς. Το συνολικό μήκος  διάνοιξης της σήραγγας στην Κλόκοβα έχει φτάσει τα 1.300 μέτρα τουλάχιστον, ενώ επίσης έχουν κατασκευαστεί 3 από τις 8 συνδετήριες σήραγγες.

Προβλήματα απαλλοτριώσεων εξακολουθούν να υφίστανται, υπάρχουν όμως και εκεί θετικές εξελίξεις. Το Ρίβιο, για παράδειγμα,  που ήταν το τελευταίο ανεκτέλεστο τμήμα στο Μεσολόγγι-Μενίδι, από το 1χλμ παραδόθηκαν όλα σχεδόν τα ακίνητα , κάτι που «έλυσε τα χέρια» των κατασκευαστών.

Το τμήμα Μεσολόγγι-Μενίδι προχωρά προς παράδοση, σύμφωνα με πληροφορίες.

Άκτιο- Αμβρακία

Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα για το Άκτιο-Αμβρακία, αφού μετά από αρκετούς μήνες από την εκπόνηση των συμπληρωματικών μελετών, εκείνες δεν έχουν ακόμη εγκριθεί από το Υπουργείο και χωρίς αυτές δεν μπορεί να προχωρήσει, ουσιαστικά, το έργο. Η ανάγκη για τις επιπλέον μελέτες προέκυψε μετά από κατολισθήσεις και άλλα, παρόμοιας φύσεως προβλήματα και αυτές προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από εθνικούς πόρους και όχι από το ΕΣΠΑ.
Η τετράμηνη παράταση που δόθηκε στις τέσσερις εργολαβίες οι οποίες έληγαν αυτό το μήνα, δεν λύνει τα προβλήματα στο μεγαλύτερο εν εξελίξει δημόσιο οδικό έργο , ύψους 245 εκατομμυρίων.
Θυμίζουμε ότι αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου 48,5 χλμ. από την Αμφιλοχία μέχρι το Άκτιο και παρότι «τρέχει» από το 2010, η πρόοδος βρίσκεται στο 50%.
Tο σχέδιο τώρα είναι, αφού τα έργα χαρακτηρίστηκαν «γέφυρες», να προχωρήσουν μέχρι τέλος 2016 ώστε να παραδοθούν κάποια κρίσιμα τμήματα (πχ παράκαμψη Aμφιλοχίας) και να βγει στον αέρα εργολαβία «σκούπα», εκτιμώμενου ύψους 80-100 εκατ., με χρηματοδότηση από το ΣEΣ. και προοπτική ολοκλήρωσης μέχρι το 2020.

Πλατυγιάλι-Άγιος Δημήτριος

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία καταγραφής των προς απαλλοτρίωση ιδιοκτησιών στο τμήμα Πλατυγιάλι-Άγιος Δημήτριος. Θυμίζουμε ότι το ζήτημα που είχε ανακύψει αφορούσε στην καταγραφή των προς απαλλοτρίωση ιδιοκτησιών. Των τμημάτων δηλαδή εκείνων των εκτάσεων  από τις οποίες περνά η χάραξη για το έργο και την αναλυτική καταγραφή των στρεμμάτων και του τι αυτές περιλαμβάνουν. Η καταγραφή δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα και η επιβλέπουσα Υπηρεσία του έργου, ξεκίνησε νέα καταγραφή των εκτάσεων, αναζητώντας ιδιοκτήτες, εντοπίζοντας τυχών αλλαγές των ορίων κλπ. Μια καταγραφή που ολοκληρώθηκε πρόσφατα και οι εργασίες ξεκίνησαν και πάλι.
Το έργο προχωρά κανονικά, με μόνη εξαίρεση μία διαφωνία με τη… ΔΕΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΕΗ αρνείται να απομακρύνει από το σημείο που περνά ο δρόμος κολώνες της, βασιζόμενη σε παλαιά νομοθεσία και ζητώντας να προπληρωθεί για να προβεί σε αυτή τη διαδικασία. Σύμφωνα με την επιβλέπουσα υπηρεσία του έργου, πλέον ο νόμος αυτός έχει αλλάξει και η πληρωμή θα πρέπει να γίνει αφού πρώτα εκτελεσθούν οι εργασίες.
Μέχρι να ξεδιαλύνει το τοπίο, έχει τοποθετηθεί προσωρινή σήμανση, προκειμένου να αποφευχθούν τα ατυχήματα…
Θυμίζουμε ότι το έργο υπογράφηκε  στις 11 Νοεμβρίου του 2013 μεταξύ του ΥΠΟΜΕΔΙ και του ανάδοχου, με μέση έκπτωση 38,62%.
Η ημέρα δημοπράτησης ήταν  στις 9 Ιουλίου 2013 και ο προϋπολογισμός του έργου είναι 24.500.000 ευρώ (ποσό με ΦΠΑ). Μετά την έκπτωση του αναδόχου το ποσό για την κατασκευή του έκλεισε στις  15.086.122,77 ευρώ.
Έχει χρόνο υλοποίησης τους 30 μήνες από την υπογραφή και αρχικά προσδιορίζονταν ως ημερομηνία παράδοσης  ο  Μάιος του 2016.
Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή τμήματος μήκους έξι χιλιομέτρων του οδικού άξονα Αστακός – Γέφυρα Γουριάς (από τη διασταύρωση προς το λιμάνι του Πλατυγιαλίου έως τη διασταύρωση προς Αγ. Δημήτριο).
Ο οδικός άξονας θα συνδέει τον Αστακό και το λιμάνι Πλατυγιαλίου με την Ιόνια Οδό, διερχόμενος από τη γέφυρα Γουριάς και εν συνεχεία διαμέσου της υφισταμένης σήραγγας του Αγ. Ηλία. Η προβλεπόμενη διατομή της οδού είναι 11.00 μ. και στα πρώτα 3,5 χλμ. η χάραξη ακολουθεί την υφιστάμενη οδό με βελτιώσεις μικρής κλίμακας. Στη συνέχεια ακολουθείται νέα χάραξη προκειμένου η υφιστάμενη οδός να λειτουργεί ως παράπλευρη οδός.
Προβλέπεται επίσης κατασκευή τεσσάρων παράπλευρων οδών μήκους 3,5 χλμ περίπου, 2 γεφυρών και δύο ισόπεδων κόμβων.
Η εργολαβία για το Πλατυγιάλι- Άγιος Δημήτριος έχει προχωρήσει κατά ένα 20%  του συνόλου του έργου, έχουν κατασκευαστεί δηλαδή τα πρώτα 3,5 χλμ.

Αγρίνιο- Αι Βλάσσης

Τα ίδια ή μάλλον ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετωπίζει η επιβλέπουσα υπηρεσία του έργου ΕΥΔΕ-ΜΕΔΕ, με το έργο της σύνδεσης Αγρινίου-Καρπενησίου, αφού η καταγραφή των ιδιοκτησιών δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και θα πρέπει να γίνει νέα.
Μετά από πέντε χρόνια από την υπογραφή της μελέτης για το έργο, σε δημοτικό συμβούλιο του δήμου Αγρινίου προ μηνών , συζητήθηκε έντονα το θέμα της χάραξης του δρόμου, μετά από αίτημα 104 κατοίκων της περιοχής του Ρουπακιά και του Αϊ Γιάννη Ριγανά, από όπου θα διέλθει το πρώτο τμήμα του οδικού τμήματος 7,15χλμ που θα παρακάμπτει το Αγρίνιο και την Καμαρούλα.

Η χάραξη του δρόμου και οι απαλλοτριώσεις έχουν προκαλέσει αντιδράσεις στην περιοχή, με αποτέλεσμα  κάτοικοι να ζητούν την παρέμβαση του δήμου Αγρινίου στο Υπ. Υποδομών.

Τελικά, ο δήμος Αγρινίου αποφάσισε κατά πλειοψηφία να ζητήσει η κατασκευή του δρόμου των 7,15χλμ να ξεκινήσει από την περιοχή του δρόμου Αγρινίου – Θέρμου μέσω Αβόρανης και συγκεκριμένα από την περιοχή των Lidl μέχρι την Καμαρούλα, ώστε να δοθεί χρόνος για να γίνουν είτε οι απαραίτητες βελτιώσεις – τροποποιήσεις στη χάραξη, είτε να μετατεθεί συνολικά νοτιότερα το πρώτο τμήμα του δρόμου που διέρχεται από την περιοχή του Ρουπακιά. Η θετική εξέλιξη εδώ είναι ότι όλοι οι ιδιοκτήτες του δεύτερου τμήματος του έργου ενέκριναν την εκκίνηση των εργασιών, πριν τους καταβληθούν οι αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις, κάτι που ξεμπλοκάρει κατά πολύ τη διαδικασία.

Η επανακαταγραφή των προς απαλλοτρίωση εκτάσεων θα πάρει χρόνο, παράλληλα με τις δίκαιες αντιδράσεις των κατοίκων για το πρώτο κομμάτι, που μάλλον θα οδηγήσουν στο να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου από άλλο σημείο, μέχρι να οριστικοποιηθεί η απόφαση για τη λύση που θα δοθεί για το πρώτο τμήμα του.

Άρση επικινδυνότητας της εθνικής οδού Αντιρρίου-Ιωαννίνων

Το τμήμα από τον κυκλικό κόμβο μέχρι της Ερμίτσα, του έργου της «άρσης επικινδυνότητας της εθνικής οδού Αντιρρίου-Ιωαννίνων» έχει λάβει βεβαίωση περαίωσης εργασιών , τη στιγμή που οι αντιδράσεις των επαγγελματιών και των κατοίκων της περιοχής της εθνικής οδού συνεχίζονται. Επαγγελματίες και κάτοικοι ζητούν νέα μελέτη και η μόνη λύση που φαίνεται εφικτή είναι να κατασκευαστούν τρείς κυκλικοί κόμβοι, ένας στην είσοδο του Αγίου Ιωάννη Ριγανά (ο κόμβος αυτός προβλέπεται και από τη μελέτη του Αγρίνιο- Αι Βλάσσης), ένας στο νοσοκομείο και ένας στην Ερμίτσα. Οποιαδήποτε παρέμβαση απαιτεί, σε κάθε περίπτωση, νέα μελέτη και αρκετά επιπλέον χρήματα, όμως οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες της περιοχής συνεχίζουν τον αγώνα τους, έχοντας πλέον στο πλευρό τους και το δημοτικό συμβούλιο Αγρινίου, που εξέδωσε ψήφισμα , με το οποίο μιλά για την ανάγκη παρεμβάσεων στο τμήμα του έργου που αφορά την περιοχή του Αγρινίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου